Renate's haken en zo

Renate's haken en zo

zaterdag 31 oktober 2015

Schooltas + tutorial

Eline zit in groep 3 van de basisschool.
Ze leert nu lezen en schrijven. En ze gaat vanaf nu ook huiswerk mee naar huis krijgen :)
Daarvoor heeft ze op school een A4 map gekregen.

Maar deze grote map past niet in haar kleine gehaakte schooltas......
Aan mij dus de taak om een nieuwe tas te maken......

Wat voor een soort tas, daar waren we zo uit: Een "postmanbag".

Samen met Eline heb ik de kleuren en het patroon uitgekozen, m.a.w. Eline denkt dat ze alles zelf heeft gekozen, maar ondertussen heb ik haar een beetje gestuurd, haha!!


Eerst heb ik met paars de voorkant gehaakt, iets groter dan A4 formaat.
Daarna heb ik de achterkant met klep gehaakt, net zo breed als de voorkant alleen een stuk langer (klep).
Daarna heb ik met lila een lange smalle strook gehaakt, het tussenstuk.
 
Dit alles heb ik gehaakt naar dit mooie patroon.
 
Ik heb alles aan elkaar gehaakt met vasten.
Om de klep heb ik een toer krabsteek (ook wel kreeftensteek genoemd) gehaakt.
Een goede uitleg van deze steek kun je  o.a. hier vinden.
 
 
Daarna heb ik de hengel gehaakt.
Deze heb ik 2 keer gehaakt in 2 verschillende kleuren.
Ten eerste is de hengel daardoor een stuk steviger en ten tweede heeft dit een leuk effect.
Ik heb de 2 losse hengels met vasten gehaakt en daarna met halve vasten aan elkaar vast gehaakt.
 
 
De hengel heb ik vastgemaakt op het lila gedeelte van de tas.
Als decoratie heb ik hier een gehaakt bloemetje opgenaaid.
Het patroon van dit bloemetje kun je hier vinden.
 
 
Aan de voorkant heb ik 2 rechthoekige lapjes gehaakt (met vasten, denk aan een knoopsgat!).
Hier heb ik ter decoratie weer een bloemetje opgenaaid, hetzelfde als op de zijkant van de tas!
2 Leuke knopen in bijpassende kleur....
 
 
Om de tas iets steviger te maken, heb ik een leuk bijpassend stofje gekocht en heeft mijn lieve moeder er een binnenvoering ingenaaid.
Dit kan ik zelf niet, maar mijn moeder des te beter!!
 
Als afwerking heb ik er nog een leren labeltje opgenaaid, dat ik hier heb besteld.
 
En .....
Klaar is de nieuwe schooltas van dochterlief:
 
 
 
Dolblij is Eline met haar nieuwe schooltas!!!
 
 
Liefs van Renate

 
 
 


12 opmerkingen:

  1. Wauw hij is echt geweldig! Mooi gemaakt.
    Groetjes, Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit is echt heel gaaf. Daar zal ze super blij mee zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie tas. Zal je dochter heel blij mee zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Daar zullen heel wat uurtjes in zijn gaan zitten maar het resultaat is werkelijk prachtig!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een super mooi idee. Zij heeft een tas die niemand anders heeft. Daar zal ze veel plezier van hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Erg mooi! Leuk, zo'n unieke tas mee naar school!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Daar zal ze heel blij mee geweest zijn. Erg leuk!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wauw dat kan ik mij voorstellen dat ze er blij mee is. Wat is is mooi!! En handig, zo'n naaiende moeder.
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een gave tas en wat een mooie kleur. Dank je voor de uitleg.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Gaaf! Al neiging deze ook te maken voor mijn meiden met hun huiswerkmappen. Nog even tijd gaan zoeken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Super cute bag, and the lining inside is perfect!

    Navy Wifey Peters @ The Submarine Sunday Link Party

    BeantwoordenVerwijderen