Renate's haken en zo

Renate's haken en zo

vrijdag 20 januari 2017

Gehaakte sokken

Zolang ik me kan herinneren heb ik al gebreide sokken in mijn kast liggen. Al van kinds af aan draag ik 's winters vaak gebreide sokken.
Eerst werden ze gebreid door mijn Oma, maar sinds al weer vele jaren breit mijn moeder sokken. Voor mij, maar ook voor mijn kinderen en voor de kinderen van mijn zus!!
En voor iemand als ik, met altijd koude voeten, zijn gebreide sokken écht heerlijk!!

Als fervent haakster heb ik ooit het idee opgevat om zelf eens sokken te haken ....
Ik heb vaak op Pinterest gekeken, maar nooit heb ik sokken gevonden die ik leuk vond ....
Tot laatst!!
Bij de Kreafabriek ging er een Sock-a-long van start.
Hele leuke sokken met een uitgebreide beschrijving!!! En zo'n uitgebreide beschrijving is echt wel nodig wanneer je voor de eerste keer sokken gaat haken!!

Ik heb de patronen opgeslagen en ben er laatst (eindelijk) aan begonnen:

 Ik had een pakketje sokkenwol (4 bolletjes) gekocht bij de Aldi.
Dit gebruikt mijn moeder ook vaak en dit is goed garen voor een redelijke prijs!

Het patroon van deze sokken kun je hier vinden.
Het patroon is van Kreafabriek en bestaat uit 5 delen.

Je moet heel veel passen om de sokken te haken naar je eigen voeten/wensen.

Ik had wat problemen met het haken van de hak. Maar na veel proberen en ook weer uithalen, had ik het onder de knie en is het gelukt!

Ik heb niet hetzelfde boord gehaakt als de Sock-a-long, maar aangepast aan mijn eigen wensen
(geen omslag, dit is veel te dik in mijn laarzen).
Deze gehaakte sokken zijn een stuk dikker dan gebreide sokken!!
Van een pakketje garen breit mijn moeder 3 paar sokken.
Ik haal uit zo'n pakketje net 2 paar sokken (ik had net genoeg aan 2 bolletjes garen voor deze sokken!).
En na het haken van dit eerste paar sokken via de uitgebreide beschrijving, kan een tweede paar sokken natuurlijk niet uitblijven:
Dit paar sokken heb ik gehaakt met een bol Mixed-garen van de Action.
Deze had ik nog liggen en het leek me wel iets voor sokken. Iets dikker en daardoor lekker warm!

Ik heb deze sokken gehaakt met haaknaald 4.
Een andere haaknaald dan in het patroon in beschreven.
Daardoor heb ik het patroon flink moeten aanpassen, maar dit is eigenlijk vrij eenvoudig wanneer je al een paar sokken hebt gehaakt!!



Helaas iets korter dan mijn eerste paar sokken, maar ik had maar 1 bol garen en ik heb de lengte hieraan moeten aanpassen ;)
En wanneer ik dan toch in de "flow" van het sokken haken zit,
dan haak ik gewoon nog meer sokken ......



Deze sokken zijn voor Eline.
Gehaakt in mintgroen Supersoft van de Zeeman met haaknaald 3,5.

En nu ben ik bezig met huissokken voor Eline:


Deze huissokken ben ik aan het haken met Royal van de Zeeman met haaknaald 5.
En in plaats van verlengde vasten, gebruik ik hier halve stokjes.

Maar zoals ik al aangaf:
Wanneer je in de gaten hebt hóe je de sokken moet haken, dan is het patroon van de Sock-a-long een prima hulpmiddel en kun je zelf het patroon makkelijk aanpassen naar je eigen wensen!



Liefs van Renate





5 opmerkingen:

  1. Wat leuk, in al die verschillende varianten! Zouden sokken van ander garen niet veel harder slijten? Nou ja, dan maak je zo weer een paar nieuwe. :-)
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk. Moet het ook maar eens gaan proberen, hier breit mijn moederook de sokken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kan jy asseblief die patroon stuur na zeta.mail2013@gmail.com ek maak winter kouse vir klein kinders
    Baie dankie dit is ñ pragtige patroon

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het patroon is niet van mij en helaas kan ik het thuis nergens meer vinden .... En het minst leuke is dat het ook niet meer op internet staat. Sorry ... Ik hoop dat u een ander patroon kunt vinden om te maken voor uw kleinkinderen.

      Verwijderen
  4. je site doet het niet kan het patroon dus niet opslaan

    BeantwoordenVerwijderen