Renate's haken en zo

Renate's haken en zo

maandag 8 september 2014

Patroon jurkje en mutsje Baby Born pop

Zoals beloofd in mijn laatste blogbericht, heb ik het patroon van het jurkje en mutsje voor de Baby Born pop uitgeschreven en zal ik het met jullie delen:

Patroon jurkje Baby Born pop




Ik heb dit jurkje gehaakt met glanskatoen en haaknaald 4.
Als je met een naald groter of kleiner haakt, kan het zijn dat het jurkje groter of kleiner wordt, pas dan het patroon aan.

Haak 60 lossen.
Maak met een halve vaste vast in de eerste losse.

1  Haak 2 lossen (dit is het eerste half stokje), in elke lossen een half stokje =60
    Sluit met een halve vaste in de bovenste van de 2 lossen.

2 t/m 7  Herhaal toer 1.

8  Haak 3 lossen (dit is het eerste stokje), in dezelfde steek nog een stokje, * 1 losse, 1
    steek overslaan, 2 stokjes in dezelfde steek *, herhaal van * tot *

9  Haak 3 lossen in de losse van de vorige toer (dit is het eerste stokje), haak in dezelfde
    losse nog een stokje, * 1 losse, 2 stokjes in de losse van de vorige toer *,  herhaal van
    * tot *

10 t/m 21  Herhaal toer 9
    Door toeren toe te voegen of weg te laten, maak je het jurkje zo lang als je zelf wilt.

22 In de losse van de vorige toer haak je 1 losse (dit is de eerste vaste), * in de volgende
     losse 7 stokjes, in de volgende losse 1 vaste *, herhaal van * tot *

Haltersluiting:
In het midden aan de bovenkant van het jurkje hecht je aan en haak je een ketting van ca. 60 lossen.
Op dezelfde plek hecht je nog eens aan en haak je nog een ketting van ca. 60 lossen.


Spaghettibandjes:
Bepaal zelf waar je de bandjes wilt hebben (2 keer aan de voorkant en op dezelfde plek ook 2 keer aan de achterkant).
Hecht daar aan en haak een ketting van ca. 35 lossen.
Dit zijn smalle spaghettibandjes.
Wil je bredere spaghettibandjes, dan keer je aan het einde van de lossenketting om en haak je een toer vasten.



Patroon mutsje Baby Born pop





Ik heb het mutsje gehaakt met katoen en haaknaald 3,5.
Als je met een haaknaald groter of kleiner haakt, kan het zijn dat het mutsje groter of kleiner wordt, pas dan het patroon aan.

Begin met een magic ring.

 1 10 stokjes in de magic ring

 2 2 stokjes in elk stokje

 3 * 2 st in stokje, 1 losse, 1 steek overslaan *, herhaal van * tot *

 4 *2 st tussen de 2 stokjes, 1 losse, 2 st in boogje, 1 losse *, herhaal van * tot *

 5 * 2 st in boogje, 1 losse *, herhaal van * tot *

 6 * 2 st in boogje, 1 losse *, herhaal van * tot *

 7 * 2 st in boogje, 1 losse *, herhaal van * tot *

 8 * 2 st in boogje, 1 losse, 2 st in boogje, 1 losse, 3 st in boogje, 1 losse *, herhaal van
    * tot *    In laatste boogje geen 2 stokjes maar 3 stokjes

 9 * 2 st in boogje, 1 losse *, herhaal van * tot *

10 * 2 st in boogje, 1 losse, 2 st in boogje, 1 losse, 3 st in boogje, 1 losse *, herhaal van
    * tot *     In laatste boogje geen 2 stokjes maar 3 stokjes

11 t/m 15  * 2 st in boogje, 1 losse *, herhaal van * tot *

Je kunt het mutsje langer of korter maken door toeren bij te haken (herhaal dan toer 9) of minder te haken.

Als afwerking heb ik 2 toeren vasten gehaakt.



Het patroon van het bloemetje kun je hier vinden.

Publicatie van dit patroon op internet of ergens anders mag niet.
Je mag natuurlijk wel altijd teruglinken naar mijn blog!!

Liefs van Renate






27 opmerkingen:

  1. Dank je wel voor het patroontje. Poppenkleertjes maken is één van mijn grote hobby's.
    Groetjes, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een werk om dat helemaal uit te schrijven!!
    Maar voor de liefhebbers is het heel leuk!

    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Superleuk dank je wel mijn dochtertje zag het net en stond al te springen naast me.
    Groetjes Rebecca

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een schattige kleertjes. Daar maak je heel veel meisjes blij mee. Leuk ook als cadeautje. Dank je voor de patronen.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik lees en haak sinds 3 wkn mee met site heb al leuke dingen gehaakt. Wat heb je als advies als je het mutsje smaller of breder wilt haken. Grt laura

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Laura,
      Het eerste wat in me opkomt is een dunnere of dikkere haaknaald gebruiken en natuurlijk dunner of dikker garen.
      Of met 1 stokje minder of meer beginnen in de magic ring.
      Groetjes van Renate

      Verwijderen
    2. Dank je voor je reactie. Dunner garen al.geprobeerd net niet klein genoeg ( prematuur grote ) dus gaan we ook nog een stokje minder proberen. Moet goed komen. Heb al.3 mutsjes klaar hahaha te leuk om te stoppen.
      Grt laura

      Verwijderen
  6. Wat een prachtige kleertjes voor de baby born. Heb ook een setje gehaakt. Oppaskindje was er super blij mee. Staat nu op mijn blog. Heel erg bedankt voor de patroontjes.

    http://haakpatertje.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Renate,
    Op het patroon van het mutsje heb ik een variatie gemaakt: een hoedje. Ik heb het patroon op mijn blog geplaatst,(http://jannies-hobbyhoek.blogspot.nl/2014/10/gehaakt-hoedje-voor-de-baby-born-met.htm) maar natuurlijk voor de basis naar jouw patroon verwezen.
    Ik hoop dat je het niet erg vindt.
    Groetjes, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik wil graag het patroon van het gele jurkje met de schulprandjes. Heb je dat ook?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het patroon van dit jurkje staat in dit blogbericht:
      http://renatehakenenzo.blogspot.nl/2016/05/kleren-voor-baby-born-pop-2.html
      Groetjes Renate

      Verwijderen
  9. Super eindelijk enkele patroons voor de kleindochter haar babyborn
    Dikke mercie xx

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel erg bedankt voor het patroon. Mijn dochtertje vindt het superleuk! Maakt het uit voor het jurkje hoeveel lossen er worden opgezet? Moet het een veelvoud van zijn? Alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb net even gekeken, het patroon gaat over 3 steken. Dus moet het aantal opzetlossen deelbaar zijn door 3.
      Groetjes Renate

      Verwijderen
  11. bedankt voor het patroon heb de jurk . muts . poncho gemaakt alleen wat mindere steken en op pen 4 maar is gelukt.. gr Mari Som

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dank je wel. Heel eenvoudig.Lief dat U met ons deelt. Ik haak veel en zoek patronen voor mutsen
    DANKE Zr.Majella

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Een vraagje voor het mutsje.. ik haak nog niet superlang, maar ben aardig op weg �� verbind je de stokjes ook in de Magic Ring of haak je gewoon door zeg maar, als een spiraal? En als dat zo is, hoe weet je dan weer waar je toer afgelopen is?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Na elke toer sluit ik de toer met een halve vaste in de eerste steek.
      Als het goed is zie je waar de toer afgelopen is. Anders kun je een steekmarkeerder (of een paperclip of iets dergelijks) gebruiken. Deze doe je dan in de eerste steek van een toer. Zo weet je precies waar die steek is.
      Veel succes ermee!!

      Verwijderen
  14. Dankjewel ,ben beginner maar met 3 kleindochtertjes ga ik toch een poging waken .

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik heb het jurkje 2 jaar geleden gehaakt en is erg leuk geworden!
    Nu ben ik gevraagd het nogmaals te maken, maar ik kom er niet uit:
    Je sluit een toer af door een halve vaste te maken in het eerste stokje (bovenste steek van de 3 lossen). Vervolgens moet je de nieuwe toer met 2 stokjes in de losse van de vorige toer beginnen. Maar daar zit dan toch nog een 2e stokje van de vorige toer tussen? Sla je die over door een halve vaste te maken in dat 2e stokje? Ik krijg nu zo'n lelijke naad bij de tour overgang..

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hallo Corien,
    Het is al meer dan 5 jaar geleden dat ik dit patroon heb gemaakt … Daarna heb ik het jurkje niet meer gemaakt. Maar als ik het patroon zo nakijk, dan denk ik dat je de toer begint met 2 stokjes in de losse van de vorige toer. Dan sla je het 2e stokje van de vorige toer gewoon over en haak je een losse en dan 2 stokjes in de losse van de vorige toer.
    Groetjes Renate

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dag Renate
    Bedankt voor de mooie uitleg van het mutsje voor de popjes,kan je me soms de afmetingen doorgeven,aangezien ik nu niet bij mijn kleindochter kan gaan.
    Met vriendelijke groeten
    Linda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Linda,
      We hebben gezocht maar we kunnen thuis geen mutsje voor de Baby Born vinden. Ze zijn allemaal al weggeven ...
      Ik heb het hoofd van de Baby Born gemeten en de omtrek is 32 cm. Ik hoop dat je hier mee verder kunt!
      Groetjes Renate

      Verwijderen
  18. Bedankt Renate, ik heb je patroon gebruikt voor een naakt popje van de kleindochter van mijn schoondochter, haha, iets te groot voor dat popje (25cm) maar het gaat nu gemakkelijk aan en uit. Ik ben niet zo goed meer in patroontjes aanpassen, dus….. een bruin popje met een geel zomer jurkje en broekje. erg leuk geworden. Mutsje lukt niet door de twee staartjes maar ik ga de haarband nog proberen. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Renate voor het eerst een jurkje gehaakt. Bedankt voor je uitleg en patroon

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Renate, bedankt voor je mooie en leuke patronen voor baby born. Ben een verjaardagscadeau aan het haken voor een dochter van onze vrienden. Patroon was goed te volgen.

    BeantwoordenVerwijderen